CP3 by Basketball Totaal

Publiek, publiek, en nog eens publiek!

Ik zeg het weleens vaker: “Professionele sport heeft alleen maar bestaansrecht als er publiek op af komt!”, laat ik er nu ook (nog) eens wat over opschrijven…

Aanleiding? Ik zag zondag jongstleden op TV, dat er bij de topper SPM Shoeters Den Bosch vs. Landstede Zwolle nog wel wat kaarten beschikbaar waren. En even later zag ik bij de leuke wedstrijd Apollo Amsterdam vs. Aris Leeuwarden zowat meer VIP’s en coryfeeën uit ‘verre en in minder verre verleden’ van het Nederlandse Basketball op de tribunes, dan leden van Apollo en andere ‘normale’ kijkers…zonde!

Ik ga in de paar honderd woorden van een column als deze, niet over uitweiden hoe ‘het zou moeten’ (meer mensen op de tribunes krijgen), want ik weet ook best dat het geen eenvoudige materie is in ‘de Nederlandse Sportcultuur’;
-bij elke club, in elke stad ligt dit facet weer anders dan (bijna) alle andere,
-er is in Nederland geen groot bestand aan mensen die samen een groot, algemeen sportpubliek vormen, en
-ja, het Nederlandse Basketball is in een aantal opzichten ‘een kleine sport’, maar ook
-we zijn in Nederland best wel een beetje verwend, ‘te verwend’ wellicht in het verleden, toen we ook al/nog een kleine sport waren, maar wel clubs hadden die Europees met de Top meekonden, Nationale Teams die daar af en toe aan konden ruiken, en (bijvoorbeeld) vele jaren een groot aansprekend Internationaal Evenement in de vorm van de (A)HBW!

Er is, ook door mij, natuurlijk al het nodige gewisseld op het punt ‘Publiek’, zeker waar het gaat om de rol die ‘de Media’ erin spelen. Daarover is het laatste woord er nog lang niet (waarschijnlijk nooit) gezegd.
Met andere woorden: het is een eeuwige discussie, en dat blijft waarschijnlijk ook wel zo…

Ik ga (nu) niet herhalen wat ik al vaker heb geschreven over de rol van de media, laat ik het deze keer eens belichten van de andere zijde: ‘als wij, als Nederlands Basketball zijnde, meer aandacht van de media willen, dan zullen we er in eerste instantie voor moeten zorgen dat de zalen (zo goed als) altijd vol zitten met enthousiast publiek!’

Ten eerste -en direct- levert dat iedere club keihard eigen inkomsten op, geld dus wat niet uit sponsoren of andere inkomstenbronnen hoeft te worden binnengehaald.
Het zal bovendien, daar ben ik heilig van overtuigd, ook helpen bij het binnenhalen van (geld van) sponsoren en uit andere bronnen. Er zijn natuurlijk allerlei zaken die aan sponsoren en andere partijen kunnen worden gepresenteerd, om deze over de streep te trekken. Media-aandacht zal daar vaak een zwaarwegende factor in zijn, maar het helpt natuurlijk als je de beslissers kunt uitnodigen in een volle zaal, een warme (of zelfs hete) entourage, en een hal waar het enthousiasme uitspuit. Daarentegen zal het (op zijn zachtst uitgedrukt) niet erg helpen als het tegengestelde het geval is, een (half-)lege, koude en/of sombere hal, met ‘dood’ publiek.
De media spelen, hoe je het ook wendt of keert, op veel gebieden een rol. Het lijkt me, dat je als sport kunt wijzen op overal volle -of zelfs uitverkochte- zalen met enthousiast publiek, dat dat helpt. Die volle en sfeerrijke zalen zijn in zichzelf ook belangrijk voor diezelfde media; het levert mooie beelden op, en minder moeite ‘om er (in beeld) nog wat te maken’, c.q. het kost ze dus minder moeite om de lege tribunes een beetje uit beeld te houden.
Als de zalen grotendeels uitverkocht zouden zijn, en ook echt daadwerkelijk uitpuilen (wat niet 1:1 hetzelfde is), kan je ook geloofwaardig ‘de case’ maken dat veel meer mensen het graag zouden zien, maar dat er (helaas) gewoon niet meer inpassen, en dat de media dus hun rol moeten pakken om te zorgen dat ook al die andere gegadigden er iets van kunnen zien.

Goed, mijn punt is duidelijk, denk ik.

Dan is dus mijn conclusie, dat er door iedere individuele club voor zichzelf, en door de overkoepelende instanties voor ‘het geheel’, keihard aan getrokken zou moeten worden om die zalen dat ook echt stampend vol te krijgen.
Je zult mij niet horen zeggen/zien schrijven dat ‘er niets aan gedaan wordt’. Ik zie hier en daar best pogingen om eraan te werken.
Maar ik zou hier ook niet durven beweren dat ‘alles er al aan gedaan wordt om de zalen vol te krijgen’, want dat geloof ik gewoon niet.
Al sta ik er natuurlijk geheel voor open om mij te laten overtuigen met goede voorbeelden van wat er dan allemaal al wel niet aan wordt/is gedaan…

Mijn stelling:

er moet (nog veel) meer tijd, energie, en (zelfs) geld worden geïnvesteerd -door alle bij het Nederlandse Top-basketball betrokken partijen-, om meer publiek op de tribunes te krijgen!

En anderzijds, wellicht een hint voor een goed individueel (basketball-)voornemen voor 2014:

als je jezelf ziet als een echte basketball-liefhebber en/of het Nederlandse Basketball een goed hart toedraagt, kom dan gewoon vaker kijken, en wees ook bereid om daarvoor (vaker) de portemonnee te trekken, want zonder jouw aanwezigheid en bijdrage wordt het nooit meer dan het nu is..!

Want meer (en meer) publiek is zeker een van de sleutels tot een betere toekomst van onze mooie sport, in eigen land.

Discussie? Graag!

AART DEKKER

Meer basketball van Aart Dekker op zijn weblog

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.