CP3 by Basketball Totaal

Jonathan Bosch: ‘Een eigen NBA Franchise blijft de droom’

In december brachten we al deel één van het interview met mogelijk de eerste Nederlandse eigenaar van een NBA Franchise. En als dat niet zou lukken, dan is hij toch mooi even de enige Nederlander in de NBA in het seizoen 2013-2014.
Je vertelde in deel 1 van het interview dat je bij Utah Jazz bent komen werken. Wat doe je precies??

Ik ben Account Executive in de Corporate Partnerships divisie, dus mijn taak is om local/national sponsoren te vinden die willen partneren met de Miller Sports Properties.
Wat vaak mensen niet weten is dat sponsorshop een gigantische bron van inkomsten is voor een team en essentieel is voor de levensduur van een team. Wij hebben namelijk ook een Minor League Baseball team, een van de grootste Motorsports Parks in Noord Amerika  de Tour of Utah (wielrennen), KJZZ (Televisie station), 1280 (Radio station) en Megaplex theatres (bioscopen). We zien vaak dat we veel belangstelling krijgen, want we hebben een groot aanbod van sports properties die verschillende groepen aantrekken. Het houdt dus niet op, want als het NBA seizoen afloopt ben ik andere sports properties aan het verkopen. Dit maakt mijn baan zo aantrekkelijk, want ik moet van alles weten, ik kan veel combineren in een deal en kan mijn netwerk gigantisch uitbreiden en ik word verschrikkelijk gechallenged wat mij het meest aanspreekt.’

Als je in een NBA Franchise werkt, zal je wel regelmatig met die kerels praten en mogelijk wel eens een balletje met ze gooien?

‘Tijdens mijn typical werkdag zie ik veel spelers rondlopen en trainen. Ik kan mijn klanten naar een training brengen en ga voor de wedstrijd courtside zitten, want het is een goede touchpoint en een optimale plek om grote klanten te binden. Soms gaan de hele grote  klanten met het team mee naar uitwedstrijden, zodat ze echt gebonden voelen met het team en de hele organisatie.  Ik gooi niet echt een balletje met de spelers, want ik wil “humble” blijven en ik moet me natuurlijk ook professioneel gedragen. Maar, tijdens events en clinics merk je wel dat spelers graag een potje horse willen spelen.’

In een column een tijdje terug toen een journalist je tegengekomen was bij een Worldcup schaatsen stond dat je plannen had om een eigen NBA Franchise te gaan hebben? Hoe ziet dat pad eruit?

‘Ik heb die droom altijd gehad dat klopt, maar ik ben ook realistisch en weet dat zelfs als ik er kei hard voor werk en goed doe dat de kansen 50/50 zijn, maar goed ik geloof dat je in life vol voor iets moet gaan, zodat je down the road kan zeggen dat je alles hebt gegeven.  Of het nou sport, relaties, of business is, you can’t be afraid to fail! Ik blijf in constant contact met executives die voor NBA Europa werken, want er zit zoveel upside in Europa/emerging markets, hoe dat allemaal gaat werken is nog de vraag, maar ik ben er overtuigd van dat in 5 tot 10 jaar de NBA uitbreidt. Als je kijkt naar de meeste NBA eigenaren of general managers zie je dat ze een grote background hebben in “sales”: het verkopen van een visie, contracten onderhandelen, grote sponsors binden, en het aantrekken van assets (spelers).  Als je kijkt naar Pat Riley, zijn kracht was om spelers van A naar B te brengen via een vision en dat doet hij nu ook met sponsoren.

 

Je zult ongetwijfeld meekrijgen dat het in Nederland bij de NBB af en toe wat rommelt. Zou jij een kandidaat zijn om als voorzitter van de bond het basketball in Nederland naar het beloofde land te leiden?

‘Ik weet niet of ik een kandidaat zou zijn voor die positie, want ik woon nu al meer dan 5 jaar in het buitenland, maar goed ik zeg nooit nooit. Plus, ik denk dat het belangerijk is om de Basketball footprint te versterken in Nederland en vooral te focussen op sponsorship en media zodat we de competition gap kunnen verkleinen en de NBB aantrekkelijker kunnen maken voor sponsoren en dus inkomsten genereren . Natuurlijk begrijp ik de vraag minder is in Nederland dan in Spanje, maar dat betekent juist dat we creatief moeten zijn in terms of our strategy.’

Je vertelde al wat over ambities om naar ‘ontwikkelingslanden’ te gaan om daar basketball te zaaien. Hoe zie je dat gebeuren? Wat voor grote club in Europa zou je willen leiden???

‘Ik heb altijd de passie gehad om terug te geven en om mensen te helpen in ontwikkelingslanden. Bij de NBA zijn er verschillende mogelijkheden om bijvoorbeeld een jaar in India te werken om daar de basketball footprints te vergroten – dit lijkt mij echt super tof. Dit zou ik dan graag willen combineren met basketball operations om zoveel mogelijk ervaring op te doen en mezelf klaar te stomen voor de top. Ik zou natuurlijk ook open staan voor een topclub in Europa. Het gaat mij erom dat ik constant beter word en dat elke stap een stap vooruit is. Ik denk als ik een optimale rol kon kiezen in Nederland, zou ik graag als een ambassadeur willen werken voor het basketball in het algemeen en dan vooral mijn international ervaringen te gebruiken zodat we de Nederlandse basketball footprints kunnen versterken.’

 

Plannen dus te over voor dat kereltje wat ooit, jaren geleden als mini de trainer van de aspiranten vroeg of hij mee mocht trainen. Hij was al snel één van de betere spelers in dat team. Een bijzonder mannetje. Als er meer nieuws is leest u het natuurlijk hier op Ibasketball

 

 

 

 

 

 

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.