CP3 by Basketball Totaal

Hoe we over 5 jaar naar basketball kijken

Augmented Reality
De ideale kijksport? 10 spelers, 1 bal, 2 ringen, netjes met een gat aan de onderkant, u weet wel. We krijgen er geen genoeg van. En, we krijgen steeds weer iets nieuws op ons scherm. Maar iets revolutionairs …? Ja zeker!

Met de snelle ontwikkeling van 3D, holografie, gaming, draag-bare camera’s, sensoren, GPS, speciale brillen, en het inprojecteren van de virtuele “werkelijkheid” in het “echte” beeld, wordt niet alleen TV kijken een stuk leuker en ‘immersive’ (letterlijk: onderdompelend), maar vooral ook het op TV naar sport kijken krijgt letterlijk een nieuwe dimensie. En waarschijnlijk wel meer dan één. Minority report, maar dan voor de meerderheid. Niet alleen een virtuele werkelijkheid, maar een ‘augmented’ (toegevoegde) werkelijkheid: nog mooier dan in het echt.

We kunnen er heel veel over zeggen en schrijven, maar dit soort dingen moet je vooral zíen. Gelukkig hebben we TED, een prachtig forum voor mensen met een visie en een verhaal. Eén van die mensen is ex-NFL-speler (maar dat vergeven we hem) Chris Kluwe. In een flitsende presentatie laat hij zien, wat we allemaal kunnen doen en verwachten, als beelden met de allernieuwste technologie worden gemaakt en verrijkt. Zowel als kijkers, maar ook voor coaches en spelers.
U kent al de camera’s in de gemotoriseerde sporten, en er maakt wel eens iemand een GoPro aan een snowboard vast. Maar wat nou, als er een camera in de bal zit, die door LeBron James snoeihard wordt doorgedunkt na (weer) een gemist schot van Kevin Love? Wat, als Russell Westbrook sensors in zijn shirt heeft, waarmee u als kijker zijn hartslag kunt voelen? De point guard, met een Google Glass brilletje, die de setplay van zijn coach geprojecteerd krijgt. Scheidsrechters, die letterlijk straks ogen in hun achterhoofd hebben (terwijl sommigen nu al moeite hebben met die in hun voorhoofd).
The sky is the limit. Nou gold dat voor David Thompson en Julius Erving ook al, maar nu kan de kijker het thuis (of waar dan ook) meevoelen, het meebeleven. Goed voor de kijkcijfers, goed voor de teams, de sponsors, de inkomsten, de sport.

Kijkt en luistert u maar eens naar deze originele & (letterlijk) visionaire presentatie:

Bovenste foto: https://tommytoy.typepad.com/.a/6a0133f3a4072c970b0153922ec037970b-550wi

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.