CP3 by Basketball Totaal

FEB werkt aan businessplan

Bob van Oosterhout

Het interimbestuur van de FEB (organisator van de Dutch Basketball League, DBL) heeft aan de twee meest gerenommeerde sport marketingbedrijven van Nederland, opdracht gegeven om samen met de clubs een businessplan op te zetten.

Eén van de betrokken sport marketingexperts is Bob van Oosterhout van het bekende bureau Triple Double [zie foto]. Daarmee lijkt de FEB de ideale adviseur gevonden te hebben, want Van Oosterhout is ook nog eens een groot basketballliefhebber. Niet voor niets hangt in het prachtige nieuwe gebouw van Triple Double, “SX” (een deel van een voormalig Philipsterrein in Eindhoven), een meer dan levensgrote afbeelding van Van Oosterhouts held Earvin “Magic” Johnson.

De sport marketingbureaus zijn ingehuurd om de clubs een fors stuk verder te laten denken (en werken) dan tot nog toe gebeurd is, wat betreft het commercieel benutten en vergroten van de mogelijkheden van basketball & de beleving die daarbij hoort. Het doel is niet een plan dat diep in gaat op de sportieve of organisatorische kant van de FEB / DBL, maar grotendeels op de commerciële mogelijkheden inzoomt. Met andere woorden: hoe haal je voldoende middelen op om een gezonde & succesvolle topbasketballorganisatie (team + ondersteuning) neer te zetten, en hoe bouw je deze verder uit door het ‘product’ (sport, beleving, entertainment, netwerk) voor de juiste prijs aan steeds meer mensen te verkopen.
De focus bij dit alles ligt op de mannen eredivisie.

Ondertussen is het huidige interimbestuur van de FEB ook in contact met diverse kandidaten die zitting zouden gaan nemen in een nieuw, ‘permanent’, bestuur. Hierover is ons nog geen nieuws bekend, wat betreft namen, functies, en de termijn waarop dit rond komt.
Wellicht is het haalbaar om eerst het business plan (grotendeels) gereed te hebben, waaraan de nieuwe bestuurders zich dan committeren, waarbij overigens de rol van de clubs zelf minstens net zo belangrijk zal zijn.
Het is toe te juichen dat de FEB met manieren zoals deze, stappen zet om aan product- & marktontwikkeling te doen. Het dalen van het aantal DBL-teams, alsmede het dalen van het niveau van het spel/de spelers (waarbij het doorstromen van jong nationaal talent zeker een positieve keerzijde is), wekt zorgen.
Niet alleen het verdwijnen van teams in o.a. Almere, Bergen op Zoom, Den Helder, en Nijmegen/Wijchen, maar ook de (grote) twijfels bij een doorstart in datzelfde Nijmegen (Arnhem lijkt als speelstad van de baan) & in Den Helder, plus de terugtrekkende beweging die men vooralsnog in Utrecht maakt, suggereren dat er extra impulsen nodig zijn om de animo en drive die er wel degelijk is, in daden om te helpen zetten.

Het model van clubs zoals Zorg en Zekerheid Leiden en Donar Groningen, waar er een grote (=veel leden) & levendige businessclub is, zou een inspiratie kunnen zijn voor het businessplan. Het aanstaande plan zal ongetwijfeld nog diverse stappen verder gaan dan dat, want de hele gedachte dat een DBL-team commercieel benaderd moet, en commercieel winstgevend kan, worden, is een flinke sprong voorwaarts.

In hoeverre bij het plan ook verbanden gelegd zullen worden met initiatieven zoals KPN (TEAMKPN Sportfonds) die laat zien omtrent het nationale mannenteam, is nog niet definitief helder. Vanuit de clubs is er grote waardering voor de stap die de oud-internationals en KPN (samen met diverse andere sponsoren) gezet hebben, om het basketball te verbinden met commercie en met talentontwikkeling, en zo toe te werken naar een topprestatie.
Het feit, dat een groot concern zoals KPN de EK-campagne van de Oranje mannen (financieel) steunt, bewijst dat het mogelijk is om het Nederlands basketball commercieel te laten renderen. Het voorgenomen businessplan van de FEB, tezamen met de sport marketingspecialisten, zal een zelfde doel voor ogen hebben.

Foto: met dank aan dailyhoops.nl

3 reacties

  1. Paul van den Heuvel

    Wat een goede zet! Eindelijk wordt er (weer eens) vanuit een product, commercieel gedacht.

    De FEB zou er ook goed aan doen iemand aan te stellen die als een NBA Commissionair de scepter zwaait, commerciële activiteiten ontplooid en vooral kans ziet om alle clubs in te laten zien, kan en moet overtuigen/overreden, dat de league het product is. Niet meer verwevenheid van afgevaardigden van de clubs die allemaal het club belang meenemen en bewaken Uiteraard moeten alle clubs hun identiteit behouden, inbreng hebben maar wel maar binnen het geheel van 1 league.

    1 product , 1 league en wat mij betreft 1 commissionair die als full-professional wordt aangesteld. Met maar 1 opdracht: verkoop vermarkt het product! Geef richting, sturing en vooral leiderschap aan de league en laat de clubs zich hieraan moeten conformeren. Zoek een clone van David Stern en laat hem vooral zijn gang gaan. Natuurlijk helpt het als er geld is maar kom op, grote veranderingen hoeven echt niet veel te kosten. De league kan echt heel snel eenduidig en herkenbaar worden. Wat voorbeelden? Jury-leden hebben allemaal dezelfde tenue’s aan. Spelers met league sokken en league handdoeken. Coaches die allemaal verplicht worden in pak te coachen. Dezelfde video’s opnamen met kwaliteit beeld (ook al is het maar 1 beeld) en wat binnen 24 uur ge-edded is en via multimedia de wereld in wordt geblazen. Dezelfde jingles. Alle clubs leveren een x aantal jingles aan die iedereen gaat gebruiken. Allemaal het volkslied voorafgaand aan een wedstrijd. En kan zo nog wel even doorgaan…

    Kortom: 1 product, 1 league, 1 commissionair ,1 leider. En voor de sceptici onder ons; kijk even om ons heen hoe succesvolle leagues daar tot stand zijn gekomen. Duitsland bijvoorbeeld…

    Duidelijk overzichtelijk herkenbaar en vooral positief flitsend! Niet heel kostbaar, allemaal uitvoerbaar, met een grote impact dat direct resultaat behaalt omdat het inspeelt op alle zintuigen van de klant.

  2. Arie in 't Veld

    Hoezo een kloon? David Stern is immers NBA-commish-af 😉 En, helemaal eens met de concrete voorstellen die je doet Paul. Herkenbaarheid, identiteit, het basketball als beleving!

  3. Het volkslied bewaren we maar tot interlands (daar is het een noodzakelijk kwaad)!

    Laten we het product eerst verbeteren met betere zalen én fatsoenlijke arbitrage. De manier waarop wedstrijden nu geleid worden is echt om te janken!

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.