CP3 by Basketball Totaal

Vraag het de meester

lucien van kersHet leven van jonge coaches coaches gaat niet over rozen. Vaak worden goedwillende clubdieren voor een groep gezet en krijgen dan de opdracht: Regel het maar. Vandaar dat we erg verheugd zijn met de input die ex-bondscoach en Belgische grootheid Lucien van Kersschaever leverde op de vragen van een jonge coach. Hierbij dan ook aflevering 1 van vraag het de meester!

1) Doelstellingen voor aantal turn-overs tijdens de wedstrijd, statistieken tijdens trainingen bij houden en publiek posten zoals bijvoorbeeld vrijworpen?
Turnovers, de waarde van een bal bezit is 2 punten ( dit is sinds de driepunter iets veranderd) als je ploeg aan 50% schiet dan is iedere turn-over een punt dat je weg gooit en dit moeten ze verstaan: de waarde van bal bezit. Als je het geluk hebt om in een grote Club te kunnen werken dan is hetgeen op training gebeurt zeer belangrijk om de speler te beoordelen! U Play like U practice!
Vrijworpen zijn zeer belangrijk, hoeveel wedstrijden verlies je met 1 of 2 punten en dan kijk je naar de vrijworpen en zie je dat de ploeg er 6/7 gemist heeft, en hier is het belangrijk om drills te creëren waar je druk zet op de schutter en daar zijn meerdere drills voor, het is niet belangrijk om 5 of 10 vrijworpen na een binnen te gooien, dit gebeurt nooit in een wedstrijd of 2 of 3, maar belangrijk is de speler te laten visualiseren , eind van de wedstrijd 1 punt achter 2” te spelen 2 vrijworpen, 2 punten achter en fout op een driepunt shot, drie vrijworpen om te winnen of 2 voor overtime, en dergelijke oefeningen.

2) Visualisatie: welke oefeningen gebruikte u hiervoor?
Dit is iets dat je moet overbrengen naar de speler toe, hij moet de wedstrijd kunnen her spelen en hij moet een wedstrijd kunnen voor bereiden, hij kent de tegenstrever en weet dat de verdediging iets weg neemt en dat hij bijgevolg moet werken op hetgeen de verdediging geeft. Bv. De tegenstander stuurt alles naar het midden dan moet hij weten vanwaar de hulp zal komen, goede verdedigers spelen nooit recht op recht, ze nemen iets weg en sturen de aanvaller naar de hulp en dit is wat de aanvaller moet visualiseren en zodra de hulp komt moet er een man vrij staan en die moet de bal krijgen.

3) Self-talk: uit onderzoek blijkt dat instructionele Self-talk helpt bij uitvoeren van technische oefeningen vooral passing, motivationele Self-talk bij uithoudings-en snelheidsoefeningen (vb. nog 30 sec…, halfweg…, laatste twee lengtes…)
Sorry ik heb me nooit met dergelijke dingen bezig gehouden, het probleem is dat er te veel Coachen zich bezig houden met drills waar er geen verdediging is, dit is niet game like, je kan dit doen met spelers van 10 tot 12 om hen de juiste techniek aan te leren maar nadien steeds drills met verdedigende druk.
Ik weet niet precies wat je bedoeld met snelheid oefeningen, wij deden steeds alles met de bal en op game speed, wat we ook deden was gebruik maken van de wedstrijd klok en van de shot klok, wanneer we aanval trainden, 5 tegen 5 – ½ court, dan werd de shot klok op 18 gezet omdat bij ons de regel was om na een shot van de tegenstrever, made or missed, binnen de 6” de bal in een shot positie te brengen, break en secondary break, en dan Early offense en dus 18”.

4) Relaxation en energization: welke oefeningen gebruikte u hiervoor?
Wij trainden steeds twee maal daags +/- 1.30 u. Wanneer we in de periode kwamen dat er veel wedstrijden waren dan verkorte de training en misschien enkele shot training. de woensdag namiddag hadden ze vrij dan konden ze de kinderen zien, we zeiden wel dat dit niet de gelegenheid was om 2 u te slenteren in een Ikea of dergelijke. Ze wisten dat ze voor hun lichaam moesten zorgen. Wij hadden ook iedere maandag voormiddag een lichte bosloop en nadien sauna en whirlpool en verzorging.
Behandel overwinningen als nederlagen en nederlagen als overwinningen.
Wat bedoelt u hier concreet mee?
Na een overwinning is het gemakkelijk om de slechte dingen over het hoofd te zien en te zeggen we hebben toch gewonnen, zo ga je nooit vooruit. Na een verlies zal je steeds op je hoede zijn en de wedstrijd beter analyseren en de fouten zoeken en zodoende een overwinning voorbereiden voor de volgende wedstrijd.

Dank Lucien en dank ook aan ‘De Jonge Coach’

Laat een reactie achter