CP3 by Basketball Totaal

Ledenaanwas? Zorg voor een helder plan !

Even voor de zomervakantie had mijn voorzitter bij de gemeente Heidenheim een aanvraag ingediend voor een extra Arbeits Gemeinschaft met basketball. Binnen zo´n Arbeits Gemeinschaft (AG) kan er binnen het onderwijs of binnen een organisatie een cursus worden aangeboden, waarbij de stad een financiering beschikbaar stelt. Vooral verenigingen kunnen hierbij ingezet worden en vooral scholen maken er gretig gebruik van. Op deze manier krijgen hun leerlingen namelijk de mogelijkheid om deel te nemen aan buitenschoolse activiteiten. Veelal vinden deze AG´s dan ook tijdens of direct na schooltijd plaats. Voor het WerkGymnasium had mijn voorzitter 4 eenheden ingediend: 2 voor de onderbouw en 2 voor de bovenbouw. Beide bouwen verdeeld over jongens en meisjes. Van deze 4 ingediende AG´s, zijn er 3 toegelaten. Welke weten we niet, maar dat is om het even. Voor het WerkGymnasium betekent het in ieder geval dat er totaal 60 uren basketball voor dit schooljaar beschikbaar wordt gesteld. Ze zijn in de praktijk vrij om deze uren te verdelen, dus het is om het even welke bouw de AG aangeboden krijgt en of dat jongens of meisjes zijn.

Zoals gezegd bieden verenigingen dus hun trainers aan om deze AG´s te verzorgen. Voor het basketball ben ik degene die hoofdzakelijk deze trainingen verzorgd. Ik coördineer in ieder geval de voorbereidingen en inhouden. Dat wil zeggen: dat wat we aanbieden, sluit aan bij de startvaardigheden binnen onze vereniging. Want, door deze AG´s krijgen we ontzettend veel kinderen binnen bij de vereniging. Over de laatste twee seizoenen bijvoorbeeld, hebben we zo´n 60 nieuwe kinderen mogen begroeten. Om je een beeld te geven: Heidenheim telt 45.000 inwoners en bedenk dat er bij de SportBund 30! verschillende sportafdelingen zijn, met Schermen als absolute wereldtop. Ons doel is om 1% van het aantal inwoners als lid van de basketballafdeling te hebben. Mijn trainerteam helpt daar ontzettend goed bij. Wat ik vaak van mijn trainers hoor, is dat ze die 15 euro wel heel makkelijk hebben binnengehaald. Een had nog geen baan en kon zich zo mengen in het netwerk van ´ouders met contacten´. De ander moest tóch haar kinderen van school halen, dus om dan gelijk 3 kwartier 10 kids te begeleiden is een eitje. En goed dat ze het doen! Die moeder is mijn pointguard en zoals je weet hebben pointguards altijd wel die flair.

Er wordt vaak – terecht – gesteld dat er weinig geld is in het basketball. Maar denken we niet in vastgeroestte patronen als het gaat om basketball en geld binnenhalen? Een flink staaltje omdenken is dat als het geld niet naar het basketball stroomt, men het basketball naar het geld moet laten leiden. En dat is makkelijker dan men denkt. De truc daarvoor is heel goed te weten wat ons verbindt in deze mooie sport. De vraag waarom men zo de geest heeft in het basketball is iets waarover men eens dieper moet gaan nadenken. Met andere woorden: welke waarden geef je aan jullie basketballproduct? Mijn mening is dat dit het allerbelangrijkste is voor je vereniging. Waarom zijn we zo verzot op basketball?

Het volgende is dat men goed moet overwegen hoe dit eruit ziet. Met andere woorden: met welk gevoel gaan na de activiteit bij de club terug naar huis? Hebben ze iets geleerd, hebben ze plezier gemaakt of hebben ze zich veilig gevoeld? Dat zouden zomaar vragen kunnen zijn die men zichzelf stelt. De uitkomsten kunnen al heel veel zeggen over de filosofie die leidend is als het gaat om hoe instructies worden gevoerd, welke lesstof er behandeld wordt of in welke organisatievorm je het basketball aanbiedt.

Vervolgens dient men – en dat is de conclusie van de waarom-vraag – te beschrijven wat men dan werkelijk aanbiedt. In ons geval hebben we beschreven dat het basketball het samenwerken in kleine groepen stimuleert, intensief wordt bewogen, structuur biedt door vaste programmering, kinderen zich op coördinatie, balans en lenigheid ontwikkelen. Met de training stimuleren we het lichaamsbewustzijn en daarmee het zelfbewustzijn. Uiteindelijk willen we dat kinderen groeien in zelfvertrouwen. Dat is natuurlijk voor ons onmeetbaar. Maar als trainer kun je dit heel goed peilen door zeer opmerkzaam in de groepen te staan. Inmiddels peilen onze trainers de groepen op 5 verschillende scholen en verzorg ik nog gasttrainingen bij een handvol andere scholen.

Nog steeds zal het principe van ´basketball naar het geld brengen´ een zweverige en abstracte stelling zijn. Maar de gedachte, dat als het ene potje zich sluit het andere zich opent, betekent dat men ervoor moet zorgen dat de geldverstrekker zich identificeert met het waarom-gedeelte. In ons geval is de gemeente Heidenheim stad waar raadsleden Sportverrückt zjin. Zij herkennen zich in goede sporttraining, in fysieke ontwikkeling en vaardigheden in de communicatie. Daarnaast trekken ze ten strijde tegen pesten. Basketball zoals wij dat beschreven hebben voor de AG´s, voldeed dus aan hun wens. Zonder dat we anti-pesten als doel hebben. Het doel is en blijft basketball aanbieden.

Goed, nu hebben we de uren binnen. Erg gaaf natuurlijk. Maar nog leuker is dat leraren zeer enthousiast zijn geworden over deze mogelijkheden. Er zijn er zelfs een paar die zich gemeld hebben om te helpen. Hier in de Duitsland kennen we Jugend Trainiert für Olympia. Scholen wedijveren binnen verschillende takken van sport. En dat gaat op een heel hoog niveau! Zo zijn er verschillende basketball-internaten die deelnemen. Aan ons is het om daarmee te concurreren. Zeker nu er ook leraren zijn die de geest krijgen, lijkt het me vanzelfsprekend dat onze pool van kinderen zich gaat uitbreiden. Op deze manier kunnen we dan de beste spelers op gaan stellen en deze zien te ontwikkelen tot hele goede atleten. Indirect moet dit dan ook een uitwerking hebben op onze club. Ik kijk uit naar het moment dat die scholieren uiteindelijk naar onze hal gaan komen. Ook daar kunnen we dan onze pool vergroten. En geloof mij, een school als het WerkGymnasium, dat geen basketballcultuur kent als bijvoorbeeld het Max Planck Gymnasium hier, gaat boomen. Als we het presteren om het WeG naar een hoog niveau te krijgen bij het basketball, dan komen de andere scholen vanzelf. Let op mijn woorden: over 3 seizoenen hebben we hier van een club met 125 leden, een club gemaakt van 450 leden en heel veel basketballactiviteit. Bovendien durf ik te stellen dat we tegen die tijd 80% van de scholen bedienen. En weet je wat? De raadslid Familie, Onderwijs en Sport kwam ik laatst tegen. Hij zei: hoi Faizal! Dat belooft wat.

 

Laat een reactie achter