CP3 by Basketball Totaal

iBasketball TV 15: Arvin Slagter over de NBA Finals

iBB_TV_15.1

Onze (nieuwe) camera heeft weer gedraaid, met een gast-van-formaat: Arvin Slagter. We spraken uitgebreid met de 4-voudig landskampioen, MVP 2014, en Oranje-captain.
Binnenkort hoort u Arvin uitgebreid aan het woord. Nu alvast de preview op game 3 (later vannacht) van de NBA Finale, door Arvin, en door de andere drie panelleden.

De NBA Finale verloopt verrassend: ondanks het gemis van Varejao, Love, en Irving, staan de Cleveland Cavaliers op 1-1. Het panel is verdeeld: spelen de Cavs teambasketball, of is het “alle ballen op LeBron en maak dat je uit de weg gaat”? Arvin Slagters favoriete team is de San Antonio Spurs, zij brengen dynamiek, variatie, en het ultieme teamspel.
Ferry denkt als bondscoach van de U20 inmiddels 24/7 aan basketball, en analyseert dat het sterke leunen op alle varianten van de pick-and-roll zijn langste tijd gehad heeft. Waar de Euroleague Final Four nog “een groot pick-and-roll-spektakel” was, daar zag Steenmetz dat in de DBL-finale Donar onmachtig was, toen SPM de pick-and-roll van de Groningers wist op te lossen.
Is het toeval, dat de twee NBA-finalisten beide de pick-and-roll niet als belangrijkste wapen hebben? De Cavs hebben LeBron, de Warriors creƫren o.a. met teamplay en picks van de bal af.
Wat denken Arvin & de anderen van de uitkomst van de NBA Finale? Wie gaat volgens hen met de bokaal aan de haal, en waarom?
Kijkt u naar dit eerste deel van “Slagters iBasketball TV”, en u bent helemaal opgewarmd voor game 3 in Cleveland, Ohio.

5 reacties

  1. Shoeters Den Bosch won (denk ik) de wedstrijden juist vanwege hun passing game. Zij kregen de ruimte door de bal beter (sneller) rond te spelen. In combinatie met goed positiespel. Verder won Shoeters in de finalewedstrijden diverse 1 tegen 1 situaties (Curry & Denson). Oh, 2 – 4 (winst voor de Cavs).

  2. Arie in 't Veld

    jaaaaaa zo kan ik het ook šŸ˜‰ Emile … een voorspelling doen na 3 games … het panel deed het VOOR de start van de finale: http://ibasketball.nl/voorspellingen-ibasketball-panel-op-nba-final/
    waarbij nog maar moet blijken wat er van gaat kloppen natuurlijk …

  3. ja sorry. Maar ik zit niet in het panel. Had er niet aan gedacht om op dat bericht te reageren. Ik doe overigens niet mee aan het gokgebeuren. De overtuigende zege (voor de Warriors) in game 4 brengt me overigens al weer aan het twijfelen.

  4. Het is misschien handig om juist niet datgene te spelen wat de hele ‘wereld’ speelt ofwel wat de mode is. Want dat is het. Speel juist niet P&R. flex. passing game, five out of wat we allemaal al niet gehad hebben.
    Motivatie:
    1. Past het bij jouw team? Dat is nog maar de vraag. Speel je bijvoorbeeld passing game met keuzes die je kunt maken dan zijn er spelers die dat juist niet willen. Die willen structuur en vaste patronen. Waarom dan toch doen wat anderen doen? Of heb je geen spelverdeler die makkelijk een P&R kan spelen doe het dan ook niet.
    2. Is het wel op zich een juist systeem? Wat is er logisch aan om vier spelers bij elkaar te brengen en dan te verwachten dat je aanvallend daar uitkomt ipv de ruimte op te zoeken. P&R heeft juist off the ball de meeste ruimte.
    3. Misschien wel de belangrijkste reden. Wanneer iedereen het nagenoeg doet traint iedereen dat ook en speelt iedereen ook week in week uit tegen die aanval of variaties er op. Heb jij een totaal andere aanval dan moet iedere tegenstander zich speciaal voorbereiden. Ze zijn in ieder geval niet gewend aan jouw aanval.
    Overigens ben ik het met Ferry eens dat de P&R zijn langste tijd gehad heeft en dat er iets nieuws in de maak is somewhere some place. Pentagram opstelling? Alle afstanden onderling even groot dus maximaal loopwerk voor de verdediging?

  5. Arie in 't Veld

    Toffe reactie Bert, merci.
    Op een wat algemener niveau: ik zag dit gesprek http://espn.go.com/blog/truehoop/post/_/id/73327 en daarin wordt beweerd dat Mike d’Antoni (ja, echt!) de grondlegger is (bij de Suns destijds) van het type BB dat de Warriors nu spelen, en waarmee je (ook) kampioen kunt worden: snelle aanval, felle defense, veel jumpshots. Big men niet/nauwelijks nodig.
    Er wordt zelfs beweerd, dat door het systeem meer ‘fun’ te maken voor de spelers, je betere resultaten krijgt.

Laat een reactie achter