CP3 by Basketball Totaal

De meest voorkomende blessures bij basketbal

(ingezonden bericht)

Enkelblessures bij basketbal
Als we het hebben over de meest voorkomende blessures bij een sport als basketbal, dan moeten we toch vooral aan de enkels denken.

Het verzwikken van de enkel gebeurt heel regelmatig tijdens het beoefenen van deze sport. Deze blessure ontstaat meestal bij een landing op de buitenzijde van de voet. Als de voetzool hierbij teveel naar binnen draait, kunnen de banden, het kapsel en het zenuwweefsel beschadigd raken. Als gevolg van een bloeding in de enkel wordt deze dik en blauw. 

Andere blessures
Naast enkelblessures, hebben spelers van basketbal ook nogal eens te maken met een kniebeschadiging. Door een verdraaiing kan het gewricht van de knie beschadigen. Vaak ontstaat er een zwelling en soms kan de knie ook niet goed meer gebogen worden.

Daarnaast hebben sporters ook regelmatig blessures aan de vingers. Dit komt omdat er gespeeld wordt met een redelijk zware bal. Tijdens een vingerblessure zijn vaak de bandjes rond de gewrichten enigszins beschadigd. De vinger kan heel soms ook breken of uit de kom schieten.

Als een speler hard op de grond valt, kan er een enkele keer een hersenschudding optreden. Als laatste noemen we nog blessures aan het onderbeen. De spieren van de kuit kunnen scheuren en ook de achillespees moet het soms weleens ontgelden tijdens een potje basketbal.

Hoe voorkom je basketbal blessures
Om blessures bij basketbal te voorkomen, is een goede warming-up essentieel. Dit is een goede voorbereiding voor de korte termijn. Voor een voorbereiding voor de lange termijn kun je denken aan allerlei oefeningen. Het is van belang om de pezen en de spieren te versterken.

Omdat de enkel nogal eens de klos is tijdens het spelen van basketbal, is een goede stabilisatieoefening van de enkel een hele goede preventie. Je voert deze oefening als volgt uit:
– Ga op een been staan met je voet tegen je knie. Houd dit 30 seconden vol. 
– Ga op een been staan met je voet tegen je knie. Beweeg ondertussen je armen en probeer je evenwicht niet te verliezen. 
– Ga op een been staan en beweeg met je andere been van achter naar voor en weer terug. Het been dat stil staat, mag iets gebogen zijn. 
– Combinatie van armen en benen. 

Verder kun je blessures proberen te voorkomen, door het dragen van speciale steungevende basketbalschoenen. Hierbij zijn antislipzolen zeker aan te raden. Ook mondbeschermers, knie- en elleboogbeschermers en beschermende kleding zorgen voor een goede preventie.

Wat te doen bij een basketbal blessure
Wanneer je te maken hebt met een of meerdere blessures, is het van belang om tijdens het sporten gebruik te maken van extra bescherming. Wanneer de blessure net is opgetreden, zorg dan vooral voor compressie en koelen.
Soms is een functionele oefentherapie een goede oplossing. Ga hiervoor bijvoorbeeld naar fysio Rotterdam, een expert in sportfysiotherapie. Een goede therapie kan het herstel absoluut helpen bevorderen, zodat de sport zo snel mogelijk weer kan worden opgepakt.

Laat een reactie achter